Gebruikt XMobiSense mijn databundel?

Nee. Data wordt alleen verstuurd wanneer je verbinding hebt met een WiFi netwerk

Hoe installeer ik XMobiSense?

Je kunt XMobiSense downloaden door naar de website te gaan op jouw smartphone en daarna op download te klikken. Je downloadt dan een installatiebestand naar je mobiele apparaat. Wanneer je deze pagina bezoekt vanaf je computer, moet je je smartphone of tablet met een USB-kabel met de computer verbinden en het installatiebestand naar je apparaat kopiëren. Zodra het installatiebestand op je apparaat staat kun je het openen om XMobiSense te installeren.

Wanneer je XMobiSense voor het eerst opent wordt je gevraagd de privacy policy te lezen en hiermee akkoord te gaan. Lees deze zorgvuldig! Vervolgens worden een paar korte vragen gesteld. Deze vragenlijst wordt maar één keer getoond. Nadat je de vragenlijst voltooid hebt draait XMobiSense op de achtergrond en doe je mee!

De instructievideo op deze pagina laat ook zien hoe je XMobiSense installeert, start en verwijderdt.

Wat is XMobiSense?

XMobiSense is onderdeel van het AMIGO project. Moderne mobiele communicatieapparaten, zoals mobiele telefoons, zenden EMV straling en (blauw) licht uit. Informatie over het gebruik van deze apparaten in kaart brengen is een doel van het AMIGO project. De XMobiSense applicatie helpt ons dit doel te bereiken. XMobiSense is een applicatie voor Android telefoons. Het doel van XMobiSense is informatie verzamelen over het gebruik van deze apparaten. Op deze manier willen we een beter inzicht krijgen in het gebruik van mobiele communicatieapparaten in de algemene bevolking van Nederland.

Beïnvloedt XMobiSense de batterijduur van mijn apparaat?

Zoals alle apps zorgt XMobiSense ervoor dat de batterij van je apparaat iets sneller leeg raakt. Onze ervaring is dat dit amper merkbaar is. XMobiSense gebruikt geen functies van je apparaat die veel stroom kosten zoals GPS of Bluetooth.

 

Wat gebeurt er met mijn XMobiSense data?

Zodra er 500kB aan data is verzameld wordt dit naar onze FTP servers verstuurd. Dit gebeurt alleen wanneer je verbinding hebt met een WiFi netwerk, zodat je databundel niet gebruikt wordt. We gebruiken de data om een beter inzicht in patronen en niveaus van gebruik van mobiele apparaten in Nederland te verkrijgen. Het uiteindelijke doel is het creëren van een blootstellingsmodel waarmee je blootstelling aan elektromagnetische velden afkomstig van mobiele apparaten kunt inschatten.

Welke data wordt verzameld door XMobiSense?

XMobiSense verzamelt de volgende informatie:

  • Van elk telefoongesprek: datum en tijdstip van het gesprek, gespreksduur, in welke hand u het toestel houdt (links, rechts), gebruik van handsfree kit, gebruik van luidsprekerfunctie.
  • Van de data: hoeveelheid uitgaande en ontvangen data in kB (voor 2G, 3G, 4G en WiFi), tijdstip van de dataverzending, tijdstip van de WiFi-verbinding, type mobiele telefoon, telefoonmerk en de geïnstalleerde Android versie.
  • Hoeveelheid verzonden en ontvangen SMS-berichten en het tijdstip.
  • Korte vragenlijst met vragen over hoeveel mobiele apparaten u heeft, en of andere mensen uw telefoon gebruiken.

De inhoud van telefoongesprekken, data en SMS-berichten worden niet geregistreerd.

Waarom kan ik de iOS XMobiSense versie nog niet downloaden?

De iOS versie van XMobiSense is nog in ontwikkeling. We passen deze pagina aan zodra de iOS versie beschikbaar is.

 

Ondersteunen jullie ook Windows Mobile?

Nee. Er zijn op het moment geen plannen voor een versie van XMobiSense voor Windows Mobile.

Waarom kan ik XMobiSense niet in Google Play / Apple App store downloaden?

Door een centrale downloadlocatie voor XMobiSense binnen de AMIGO website te houden zorgen we ervoor dat bezoekers altijd de juiste informatie ontvangen alvorens te besluiten om deel te nemen aan ons project.

Hoe stop ik met deelnemen aan het XMobiSense deelonderzoek?

Je kunt op ieder moment stoppen door XMobiSense van je apparaat te verwijderen. Zodra XMobiSense is verwijderd wordt er geen data meer naar onze servers verstuurd.

 

 

Hoe kan ik meedoen?

Als u een uitnodigingsbrief heeft ontvangen, kunt u meedoen. In deze brief staan zowel het adres van de beveiligde internetsite als uw inloggegevens vermeld.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

We gebruiken uw gegevens uitsluitend voor ons onderzoek. Ze worden vertrouwelijk behandeld en los van uw identiteit bewaard.

Ik ben de uitnodigingsbrief kwijt. Kan ik dan nog wel meedoen?

Jazeker. We adviseren u te wachten op de herinneringsbrief. Die volgt enkele weken na de originele uitnodiging. Wanneer u niet wilt wachten, kunt u ook contact met ons opnemen.

Waar vind ik de website voor het invullen van de vragenlijst?

De website staat vermeld in de uitnodigingsbrief die aan u persoonlijk gericht is. Aangezien het gaat om een beveiligde internetsite, maken we het webadres hier niet openbaar. Neem het webadres over in de browser. Let daarbij op de volgende punten:

  • Gebruik geen zoekmachine, zoals Google. Deze zal de beveiligde website niet vinden.
    amigo-adres
  • Begin met https:// Dat is zonder ‘www’, maar met een ‘s’.
  • Het adres eindigt met: /amigo/
  • Na het intypen van het juiste adres, wordt u gevraagd om in te loggen. Uw inloggegevens staan in uw brief.

Kan ik de vragenlijst onderbreken en later verder gaan?

Ja, dat kan. U klikt op “Opslaan” om uw ingevulde gegevens te bewaren. Klik dan bovenin in de groene menubalk op “Log uit“. U kunt later op dezelfde beveiligde verbinding (https) opnieuw inloggen met uw deelnemernummer en wachtwoord en verder gaan waar u gebleven was.

Bij het inloggen wordt gevraagd om een (gebruikers)naam of (user)name. Wat is dat?

Dat is een ander woord voor uw ‘deelnemernummer’. Bij ‘password’ vult u uw wachtwoord in. U kunt de gegevens vinden in uw uitnodigingsbrief. De gebruikte taal is afhankelijk van een instelling in uw browser.

Is het wel veilig om de vragenlijst via internet in te vullen?

Ja. De gegevens worden via een beveiligde verbinding verstuurd (https), waarop alleen u met uw persoonlijke deelnemernummer en wachtwoord kunt inloggen. Hierdoor kan niemand anders uw gegevens bekijken.

Ik wil meedoen, maar ben mijn inloggegevens kwijt. Wat nu?

Uw inloggegevens staan in uw uitnodigingsbrief. Mocht u deze brief kwijt zijn, dan adviseren we u te wachten op de herinneringsbrief. Die volgt na enkele weken. Mocht u beide brieven niet meer hebben, neem dan contact op met ons.

Waarom krijg ik een foutmelding als ik mijn deelnemernummer en wachtwoord invul?

Als u al eerder de vragenlijst voltooid en definitief afgesloten had, dan zijn uw gegevens opgeslagen en kunt u daarna niet meer opnieuw inloggen. Neem in alle andere gevallen contact op met ons.

Na het inloggen, kan ik geen gegevens invullen. Ik kom steeds terug in hetzelfde formulier. Als ik op ‘Opslaan’ klik, gebeurt er niets.

Dit kan met een instelling van uw computer te maken hebben. De vragenlijst werkt met Javascript. De vragenlijst heeft ook cookies nodig om alles op een juiste manier te laten verlopen en te controleren of de afzender van de gegevens authentiek is. Sommige instellingen van uw browser zorgen ervoor dat cookies of Javascript niet worden toegestaan. Normaal krijgt u hiervan een melding. Het probleem is mogelijk te verhelpen door het wijzigen van een instelling: cookies toestaan en Javascript inschakelen. Als u de mogelijkheid heeft, kunt u ook proberen de vragenlijst met een andere (gratis) internetbrowser te openen. Bijvoorbeeld Firefox of Chrome. Helpt dit niet of heeft u vragen, neem dan contact met ons op.

Na het inloggen, word ik steeds weer gevraagd om in te loggen.

Uw internetbrowser staat geen cookies toe. Hierdoor werkt de vragenlijst niet juist. De vragenlijst heeft cookies nodig om alles op een juiste manier te laten verlopen. Cookies zijn ook nodig om te controleren of de afzender van de gegevens authentiek is. Soms kunnen instellingen van uw browser ervoor zorgen dat cookies niet worden toegestaan. Normaal krijgt u hiervan een melding.

Als u de mogelijkheid heeft, kunt u ook proberen de vragenlijst met een andere (gratis) internetbrowser te openen. Bijvoorbeeld Firefox of Chrome). Wij raden u aan de meest recente versie te installeren. Mocht dit niet helpen of heeft u vragen hierover, neem dan gerust contact met ons op.

Wat moet ik doen als mijn internetbrowser de vragenlijst niet ondersteunt?

Als u de mogelijkheid heeft, kunt u ook proberen de vragenlijst met een andere (gratis) internetbrowser te openen (zoals Firefox of Chrome), die de vragenlijst wel ondersteunt. Wij raden u aan de meest recente versie te installeren. Mocht dit niet werken, neem dan contact met ons op.

Ik wil wel meedoen, maar niet nu. Tot wanneer kan ik de vragenlijst invullen?

We verzoeken u vriendelijk de vragenlijst binnen twee weken in te vullen. Daarna volgt een herinnering. Hierin staat tot welke datum u de vragenlijst kunt invullen.

Hoe werkt de vragenlijst? Waar wordt uitgelegd hoe ik hem moet invullen?

Als u bent ingelogd en in de vragenlijst bent, kunt u boven in de donkergroene menubalk op ‘Help’ klikken. U kunt ook contact met ons opnemen.

Ik ben ouder dan 65 jaar, kan ik toch mee blijven doen?

Ja, wij willen graag dat u mee blijft doen. De deelnemers van AMIGO waren bij aanvang 31 tot 65 jaar. Wij willen veranderingen in de omgeving en de gezondheid van onze deelnemers zo lang mogelijk blijven volgen.

Ontvangen deelnemers een vergoeding?

Nee, u ontvangt geen vergoeding.

Wat is AMIGO?

AMIGO is het Arbeid, Milieu en Gezondheid Onderzoek van de Universiteit Utrecht en het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL). Ons doel is inzicht te krijgen in de mogelijke effecten van de leefomgeving op de gezondheid. http://www.amigoproject.nl/